Lietuvos aplinkos apsaugos sistemos darbuotojų profesinė sąjunga (LAASDPS) ir vėl skambina pavojaus varpais – Aplinkos ministras Kęstutis Mažeika, spjovęs į Seimo sprendimus įvykdyti Aplinkos apsaugos departamento (AAD) reorganizaciją (į vieną instituciją sujungiant Valstybinės miškų tarnybos, Geologijos tarnybos ir saugomų teritorijų kontrolės funkcijas) ėmėsi struktūrinių AAD pertvarkų, iš esmės griaudamas AAD struktūrą ir pažeisdamas Darbo kodekso nuostatas. Be to, visi šie pokyčiai nebuvo suderinti su socialiniais partneriais: profesine sąjunga ir aplinkosaugininkų bendruomene.
„Bet kokie struktūriniai pokyčiai sistemoje turi būti derinami su profesinėmis sąjungomis. Tai numatyta Darbo kodekse ir aplinkos apsaugos valstybinės kontrolės šakos kolektyvinėje sutartyje. Vienas iš jos straipsnių teigia, kad prieš priimant sprendimą dėl institucijų reorganizavimo, pertvarkos, struktūrinių pokyčių ministerija apie juos privalo informuoti profesines sąjungas ir užtikrinti konsultacijų vykdymą Darbo kodekso nustatyta tvarka. Deja, šį kartą apie pertvarkas aplinkosaugininkų bendruomenė jau išgirdo joms vykstant, tai yra jau paskelbus apie ministro įsakymą. Simptomatiška ir tai, kad tokius darbus ministras dažniausiai daro penktadieniais, matyt tikėdamasis, kad jie bus nepastebėti ar per savaitgalį primiršti“, – sako LAADPS pirmininkas Eimantas Puodžiukas.
Įsakymą dėl AAD struktūros keitimo ministras pasirašė šių metų gegužės 28 d. Anot aplinkosaugininkų, tokie veiksmai jau tampa ministro K. Mažeikos ir jo komandos penktadienine tradicija.
„Tai jau ne pirmas kartas, kuomet ministras pamina Darbo kodekso, kolektyvinės sutarties nuostatas. Lygiai taip pat buvo pasielgta balandžio mėnesį, kuomet nederinant su profesinėmis sąjungomis buvo įvestos 3 AAD direktoriaus patarėjų pareigybės“, – primena E. Puodžiukas.
„Blogiausia yra tai, kad ministras stumdo departamento kėdes visiškai nesiimdamas vykdyti Seimo Aplinkos apsaugos komiteto nutarimų, Darbo kodekso nuostatų, be jokios aplinkos apsaugos strategijos, ilgalaikių rimtų struktūrinių pokyčių, be kurių mūsų sistema dūsta. Nors 2019 metais rudenį Seimas priėmė sprendimą atidėti 2019 metais AAD pertvarkos antrą etapą, nes Aplinkos ministerija tinkamai neparengė jos projekto. Ministerija buvo įpareigota galutinį pertvarkos projektą parengti ir Seimui pateikti iki šių metų liepos 1 d. Deja, ministerija, prisidengdama Seimo AAK nutarimo vykdymu, bando imituoti nutarimo vykdymą ir toliau pažeidinėja numatytas tvarkas, griauna visą aplinkosaugos kontrolės sistemą, stengiasi atsisakyti patirtį aplinkosaugoje turinčių darbuotojų, keičiant padalinių pavadinimus, jų pavaldumą“, – pasakoja LAADPS pirmininkas.
Profesinė sąjunga primena, jog neseniai Valstybės kontrolė atliko aplinkos apsaugos sistemos auditą, kurio išvadose minima gausybė problemų, o didžiausios jų: teisės aktų trūkumai, Aplinkos ministerijos, finansavimo ir darbuotojų skaičiaus trūkumas.
„Išvadose buvo pabrėžta, kad nepakankamai yra užtikrinama aplinkos apsaugos kontrolė. Tačiau ministras vietoje to, kad būtų užimta 70 valstybinę kontrolę vykdančių darbuotojų etatų ir taip sustiprinta aplinkos apsaugos kontrolė, šių etatų sąskaitą didina kitus skyrius, kurie nebus tiesiogiai susiję su aplinkosaugos reikalavimų vykdymo kontrole. Vietoje to, kad būtų baigta esminė kontrolės sistemos pertvarka: saugomų teritorijų, geologijos tarnybos ir valstybinių miškų kontrolės funkcijų konsolidavimas, sulopyta audito išvadose nurodyta skylėta teisinė bazė, K. Mažeika sprendžia medžioklės lankais, patarėjų ir sistemos įvaizdžio klausimus“, – sako E. Puodžiukas.